Nederlands 2: Artikel 1: Vlaamse regering wil zomerscholen maar er komt meteen kritiek


Door de Coronacrisis zijn de scholen weken gesloten geweest. Hierdoor hebben de leerlingen online les moeten volgen maar dat liep niet voor iedereen even vlot. Technische problemen, leerproblemen en demotivatie gooiden vaak roet in het eten. Dit ervaarde ik zelf ook bij mijn jongere broer. Hoewel we hem al duizend keer hebben proberen duidelijk te maken dat dit geen vakantie is, vindt hij het nog altijd schandalig dat hij taken moet maken en moet leren tijdens "de vakantie". Ik hoor ook vaak van hem dat er een aantal leerlingen zijn die nooit opduiken tijdens de online lessen of die verschillende taken niet maken of niet indienen. De reden hiervoor is onduidelijk maar het staat vast dat deze leerlingen een leerachterstand oplopen. Ook in de lagere school was deze lange sluiting van de scholen een probleem. Kinderen uit het eerste leerjaar hebben bijvoorbeeld al weken niet kunnen oefenen op schrijven en lezen onder toeziend oog van de leerkracht. In het beste geval gaan de ouders hier zich nog wel mee bezig houden maar dit is niet bij alle kinderen zo. 
Om al deze achterstand bij te werken stelt de Vlaamse regering voor om zomerscholen te organiseren. Dit zou minstens tien dagen duren en de balans tussen leren en sport, spel en cultuur moet gelijk zijn. De klasenraad kan het advies geven om naar de zomerschool te gaan maar ze kunnen leerlingen nooit verplichten. De scholen die een zomerschool organiseren krijgen 25 euro per dag per leerling om het loon van de  leerkrachten en werkmiddelen te betalen. De zomerschool zal georganiseerd worden in groepjes van ongeveer 10 leeftijdsgenoten. In deze groepjes zouden leerstof uit twee essentiële leergebieden worden behandeld bijvoorbeeld wiskunde en Nederlands. 
Wouter Smets, onderzoeker en lector aan de Karel De Grote Hogeschool heeft hier toch enkele bedenkingen bij. Zelf ben ik ook akkoord met zijn standpunten. Hij zegt dat de zomerscholen nu te vrijblijvend zijn. Volgens hem zou er bijvoorbeeld aan de deelname aan de zomerschool de beslissing moeten vasthangen of je naar het volgend jaar mag of niet. Uiteraard is dit enkel wanneer er een grote achterstand wordt vastgesteld. Ook zouden er volgens hem herexamens kunnen georganiseerd worden op basis van de leerstof die verwerkt werd tijdens deze zomerlessen bij leerlingen met grote tekorten. Door de zomerscholen zo vrijblijvend te maken ga je niet bereiken wie je wil bereiken. Door het vrijblijvend te maken gaan misschien enkele ouders deze zomerschool zien als gratis opvang waardoor je meer met andere kinderen bezig bent dan met de kinderen die het echt nodig hebben.
Ook met zijn standpunt in verband met de invulling van de lessen ben ik het eens. Er moet zeker aandacht zijn voor cultuur, sport en spel maar dit mag geen kostbare lestijd wegnemen. Ik vind de helft van de lestijd voor cultuur, sport en spel overdreven. Deze tijd kan nuttiger ingevuld worden. Ook de leerkrachten kunnen nog extra gemotiveerd worden met compensaties om hieraan deel te nemen want voor hun valt ten slotte ook een deel van de zomer hierdoor weg.
Volgens mij kan deze zomerschool zeker nuttig zijn wanneer de leerlingen bereikt worden die het nodig hebben. Dit kunnen de scholen enkel bereiken door de zomerschool "verplicht" te maken voor leerlingen die dit echt nodig hebben. Ook moet er veel concreter worden nagedacht over de invulling van deze uren want ik vind sport, cultuur en spel zeker nuttig maar misschien niet tijdens deze extra lessen om een achterstand bij te werken. 
Bron: Galle, C. (2020, 14 mei). Vlaamse regering wil zomerscholen, maar er komt meteen kritiek. Geraadpleegd op 27 mei 2020, van https://www.demorgen.be/nieuws/vlaamse-regering-wil-zomerscholen-maar-er-komt-meteen-kritiek~b8cc919d/

Comments

Popular posts from this blog

Nederlands 4: Artikel 3: Schaf de dt-regels af

Nederlands 2: Artikel 3: Leerkrachten sneller vastbenoemd, maar ook makkelijker weer buiten: Weyts zoekt deal met vakbonden

Nederlands 1: Comedy avond Krakkeviering: Van Peel & the Young Ones