Nederlands 1: Artikel Fons: Differentiëren in alle talen

Wanneer je een educatieve bachelor volgt is het begrip differentiatie je waarschijnlijk niet vreemd. Soms moet je je les eenmaal aanpassen aan het niveau van elke aparte leerling. Dit betekent een grote uitdaging voor de meeste leerkrachten. Buiten de leerlingen die traag leren en de leerlingen die snel leren zitten er ook nog kinderen in de klas met leerstoornissen. De laatste jaren zitten er ook meer en meer kinderen uit andere landen en culturen in de klas. Dit vormt een uitdaging voor de moderne leerkracht maar dit hoeft zeker niet negatief te zijn. In de lessen werd het begrip differentiatie al oppervlakkig aangehaald maar in dit artikel gaat men er dieper op in. Meer specifiek worden er tips gegeven hoe je best kan differentiëren als er leerlingen in de klas zitten die het Nederlands niet als moedertaal hebben.  Het eerste dat me opviel in de tekst is dat er gezegd wordt dat je niet altijd moet differentiëren en dat dit soms zelfs een nadelig effect kan hebben. Ik dacht altijd dat aandacht voor de individuele noden van leerlingen in elke les noodzakelijk was, maar dit blijkt niet zo te zijn. Soms kan differentiatie zelfs een negatief effect hebben op leerlingen en de klasgroep in het algemeen. Je moet oppassen voor divergerende differentiatie. Dit betekent dat de leerlingen uit elkaar groeien in hun leerproces en ze zelfs niet meer naar hetzelfde doel toewerken. De tip om tijdens een  open leergesprek te kiezen aan wie je welke vraag stelt neem ik zeker mee als ik zelf voor de klas sta omdat je hiermee differentieert maar de andere leerlingen in de klas  zullen dit niet merken. Om te kunnen differentiëren moet je als leerkracht je leerlingen ook heel goed kennen. Je moet weten waar hun interesses, noden en moeilijkheden liggen en hoe je hierop best kan inspelen. Ook de tip om een voortaak te geven over een bepaald onderwerp vind ik een nuttige tip. Zo weet je als leerkracht direct waar elke leerling staat in zijn leerproces over een bepaald onderwerp. Ik vond het een interessant artikel over een onderwerp waar ik veel over hoor maar nog niet veel over weet.

Artikel: https://www.dropbox.com/sh/1injy8bjnd9g3fk/AADBFmXNNS-7Rw4q0JuvPiPma?dl=0&preview=Fons+8.pdf pagina 27-29

Comments

Popular posts from this blog

Nederlands 4: Artikel 3: Schaf de dt-regels af

Nederlands 2: Artikel 3: Leerkrachten sneller vastbenoemd, maar ook makkelijker weer buiten: Weyts zoekt deal met vakbonden

Nederlands 1: Comedy avond Krakkeviering: Van Peel & the Young Ones