Nederlands 4: Artikel uit vaktijdschrift: Nederlands leren in coronatijden: OKAN-leerlingen op afstand ondersteunen in hun taalverwerving
Ik heb voor het artikel in verband met taalverwerving bij OKAN-leerlingen tijdens de coronacrisis gekozen, omdat ik zelf een ex-OKAN-leerling begeleid. In het artikel beschrijft Nele Desmaele hoe zij het afstandsonderwijs bij OKAN-leerlingen ervaren en beleefd heeft het voorbije jaar.
Nele beschrijft dat ze eerst een gepast medium heeft moeten vinden om met de leerlingen te communiceren. Het beste medium bleek eerst Facebook. Dit is een medium dat ik normaal gezien niet zou gebruiken in het onderwijs, maar nood breekt wet. De leerlingen kregen via Facebook allerlei opdrachten toegestuurd, die ze moesten maken. Deze opdrachten hadden heel vaak met taal te maken. Een probleem waar zij ook snel op botste, was dat de meeste leerlingen enkel een gsm hadden om opdrachten op te maken, dus dat niet elke opdracht hier even geschikt voor was.
Na de paasvakantie kwamen de leerkrachten met een OKAN-blog. Dit werkte iets beter voor de leerlingen. Ook koppelde de leerkrachten er een competitie aan tussen de verschillende klasgroepen. Door video-en chatgesprekken konden de leerkrachten ook de vinger aan de pols houden bij de leerlingen. Dankzij deze inspanningen zijn veel leerlingen kunnen doorstromen naar het regulier onderwijs.
De moeilijkheden in communicatie tijdens het afstandsonderwijs waren zeker ook een probleem in niet-OKAN-klassen, maar de vele veranderingen die hier mee gepaard gingen zullen voor de OKAN-leerlingen zeker niet gemakkelijk geweest zijn. Het zou zonde zijn dat je leerlingen met veel capaciteiten verliest door het afstandsonderwijs. Nederlands leren is iets dat lang duurt en tijdens de periode dat leerlingen niet naar school komen, gaan ze vaak achteruit. Het Nederlands moet zeer regelmatig ingeoefend worden en dit was door het afstandsonderwijs niet altijd mogelijk. Gelukkig heeft deze school dit gepast kunnen oplossen.
Desmaele, N. (2021, februari). Nederlands leren in coronatijden OKAN- leerlingen op afstand ondersteunen in hun taalverwerving. FONS, 6(3), 16–17.
Comments
Post a Comment