Nederlands 3: Artikel 2: Commissie Beter Onderwijs gaat van start

Ik ben zeker voorstander van de oprichting van deze commissie. Meer en meer studies laten zien dat de kwaliteit van ons onderwijs echt achteruit gaat. Dit heeft effect op de leerlingen van nu, maar zij zijn de werkende mensen van later. Deze achteruitgang kan dus rampzalige effecten hebben op de hele economie van ons land. Ik vind het goed dat deze commissie tracht om ons onderwijs terug een boost te geven.
In het artikel wordt gezegd dat de achteruitgang van de resultaten in bijvoorbeeld het PISA-onderzoek te wijten zijn aan de focus op persoonlijkheidsvorming binnen het onderwijs in plaats van de leerinhouden. Ik vind dat persoonlijkheidsvorming zeker een belangrijk aspect is binnen onderwijs en dat hier zeker voldoende aandacht voor moet zijn maar dat de kwaliteit van de leerinhoud hierdoor niet verloren mag gaan. De commissie zal manieren moeten verzinnen om zowel op persoonlijkheidsvorming als op de leerinhouden te focussen in de klas, zonder de werkdruk van de leerkrachten te verhogen.
De werklast van de leerkrachten is ook een belangrijk punt waarover de commissie zal vergaderen. Daarom dat ik ook blij ben dat er mensen uit het werkveld in de commissie zitten. Leerkrachten met ervaring kunnen beter zien waar het schoentje knelt dan beleidsmakers en ministers die vanop een afstand toekijken. De aanwezigheid van de onderwijsexperts in de commissie is ook zeer belangrijk maar zij hebben vaak weinig praktijkkennis. Zij weten in theoretische zin veel over het onderwijs en het leerproces van leerlingen, maar zij komen weinig met leerlingen echt in contact.
Ik ben zeer blij dat deze commissie is opgericht en ben er van overtuigd dat hieruit veel goede aanbevelingen naar voren gaan komen. Nu is het nog aan onze ministers en beleidsmakers om hier naar te luisteren.
Bron: Kerckx, M. (2020, 7 oktober). Commissie Beter Onderwijs gaat van start. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/07/commissie-beter-onderwijs-gaat-van-start/
Comments
Post a Comment